Nepotřebujete CMS! Nebo jo?

October 14, 2020|Tomáš Ondruš| 5 min.

Určitě jste už slyšeli o WordPress nebo Drupal, či Joomla. Představa, že máte web plně pod kontrolou je skvělá. Zjištěte, jaké nástrahy se za tím skrývají a neplýtvejte rozpočtem projektu na něco, co nepotřebujete.

Jako konzultační a vývojářská firma jsme za naši historii vyvinuli hromadu webů a portálů. Velikostí sahaly od microsite po systém s desítkami specifických šablon. Každý z projektů byl něčím odlišný a specifický, ale téměř vždy se opakoval požadavek “Web si budeme sami spravovat a chceme ho plně editovatelný”. Zákazníci po nás chtěli, aby jsme stránky postavili na WordPressu, Drupalu nebo nějakém jiném CMS (Content Management System - Systém pro správu obsahu). Proč tomu tak je? A je to vůbec validní požadavek? Má to u projektu smysl?

Kdy to má smysl

Obecně se dá říct, že CMS dává smysl v momentě, kdy plánujete měnit obsah častěji než jednou za měsíc. I když řeknete ano, je důležité identifikovat místa na webu, které mají být měnitelné. Například, u Blogu má rozhodně smysl editovat články a kategorie. Potřebujete, ale měnit text u výzvy k zapsání do newsletteru? Ne. Minimálně ne jednou a víckrát za měsíc.

Každý editovatelný prvek na stránce má tendenci zvednou náklady na jeho tvorbu až dvojnásobně. Nebylo by lepší věnovat víc z rozpočtu na profesionální tvorbu textu tak, aby jste ho nemuseli měnit? I kdyby nastala situace, že chcete text upravit, náklady na jednorázovou úpravu zdaleka nesahají do ceny tvorby prvku upravitelného v CMS.

Kdy to smysl nemá

Nemá to smysl u všech prvků, které budou dlouhou dobu statické a neměnné. Například: nadpisy na stránkách, výzvy k akci, popisy “o nás” a další. Většina z nich je navíc spjatá s designem stránky, takže je jejich svévolná editace spíše ke škodě než k užitku. Rozplánujte víc prostředků z rozpočtu na kvalitní copywriting založený na analýze klíčových slov a uživatelském výzkumu.

Závěr

Nemrhejte drahým časem vývojářů a soustřeďte se raději na kvalitní zadání než na úpravy obsahu na poslední chvíli. Nechte udělat práci profesionály, kteří si texty “netahají z rukávu”, ale pracují systematicky na základě tvrdých dat.

Další články
Sdílejte na